SatyaYoga voor individuele begeleiding
Home Bedrijfsyoga Individueel Sonja Praktische Info Recensies Cadeaubon Artikelen

Zen Shiatsu

Degenen die wel eens de cursus Yoga & Meridianen bij mij hebben gevolgd, hebben kunnen ervaren dat we actief de meridianen kunnen activeren in bepaalde yogahoudingen. In een behandeling Zen Shiatsu worden de meridianen manueel gestimuleerd.

Zen Shiatsu is een op Oosterse geneeskunde gebaseerde manuele therapie waarbij hand- en vingerdruk wordt toegepast om de spieren, het bindweefsel, bloedsomloop en organen te beïnvloeden. Hiermee wordt het zelfhelend vermogen van het lichaam gestimuleerd.

De werking van Zen Shiatsu is zowel genezend c.q. verlichtend als preventief en is succesvol omdat het gehele lichaam wordt behandeld. Daarnaast zijn diagnose en therapie gecombineerd. Elke toepassing van Shiatsu-druk is een diagnose die een indicatie geeft van eventuele afwijkingen in het lichaam, waardoor in overeenstemming daarmee kan worden behandeld. De kern van Zen Shiatsu is het in harmonie brengen, het herstellen van het evenwicht.

Zen Shiatsu therapie geeft goede resultaten bij stressgerelateerde klachten zoals burn out, depressie, slapeloosheid, hyperventilatie en spijsverteringsklachten. Maar werkt ook goed bij rugklachten, nek- en schouderklachten, hoofdpijn en migraine.

Een behandeling Zen Shiatsu bestaat uit het luisterend inleunen zodanig dat de spieren en het zenuwstelsel in staat worden gesteld te ontspannen. Hierbij maak ik gebruik van mijn duimen, vingertoppen, handpalmen, ellebogen of onderarmen en soms ook knieën of voeten, waarbij de druk wordt gevormd door de natuurlijke zwaartekracht. Deze druk wordt uitgeoefend op de energiebanen (meridianen) en energiepunten. Deze energiepunten worden benaderd via het hoofd, de nek, schouders, armen en handen, benen en voeten en rug. Daarnaast worden strekkingen en rotaties toegepast. Dit alles zonder kracht, maar steeds met aandacht en compassie. De behandeling gebeurt gekleed en uitgevoerd op een zachte futonmat.

Voor je eigen comfort adviseer ik om makkelijk zittende kleding aan te doen of mee te nemen: een joggingbroek, t-shirt met lange mouwen en (schone) sokken.

Wil je graag weten of Zen Shiatsu iets voor je kan betekenen of wil je graag meer informatie, neem dan vrijblijvend contact met me op.

SatyaYoga Zen-Shiatsu

Privéles Hatha Yoga

Het kan zijn dat je in je dagelijks leven of tijdens je yogabeoefening steeds tegen dezelfde dingen aan loopt. Je komt bijvoorbeeld bij bepaalde oefeningen voortdurend dezelfde weerstand of gevoelens tegen. Je hebt misschien het gevoel vast te zitten in bepaalde patronen of gewoontes. Wellicht merk je dat bepaalde lichaamsdelen niet zo toegankelijk zijn voor de adem. Of misschien vind je het fijn wat extra begeleiding te krijgen bij je beoefening in de wekelijkse yogalessen, zodat je er meer kunt uithalen.

Dan kan het helpen om een afspraak te maken voor individuele begeleiding. Een privéles wordt volledig op jouw individuele behoefte en wensen afgestemd. Wil je graag weten of individuele begeleiding iets voor je kan betekenen of wil je graag meer informatie, neem dan vrijblijvend contact met me op.

SatyaYoga Individueel

Ademtherapie

De adem wordt in de yogatraditie gezien als één van de belangrijkste middelen tot het herstellen van evenwicht. De adem is van invloed op ons bewustzijn, hoe we ons voelen, wat we denken. Door middel van de yogahouding leren we de adem te verruimen, verdiepen en bevrijden. Hoe meer ruimte we in ons lichaam hebben voor de adem, hoe dieper we kunnen ontspannen.

In onze Westerse samenleving ligt de nadruk op de inademing: je 'haalt' adem naar binnen. We ademen vaak hoog in de borst en oppervlakkig. Dit is de adem die nodig is in vecht- of vluchtsituaties. Als dit korte tijd aanhoudt, heeft het geen nadelige gevolgen. Ons lichaam is in staat om zelf het evenwicht te herstellen. Spanning die echter te lang aanhoudt, kan leiden tot burn-out verschijnselen, hyperventilatie en overspannenheid. Ook spanningsklachten zoals hoofdpijn, slaapstoornissen, vermoeidheid en verhoogde spierspanningen kunnen het gevolg zijn van een onevenwichtig adempatroon.

Met ademtherapie begeleid ik manueel jouw adem, zodat die zich kan verruimen en verdiepen. Hierdoor leer je je natuurlijke adembeweging (her)kennen, kun je eventuele blokkades opheffen en voel je je meer ontspannen. Het ervaren van je natuurlijke adembeweging zal je lichaamsbewustzijn vergroten en helderheid geven over je reactiepatronen. Dat kan je helpen om lichamelijk en/of emotioneel weer in balans te komen. Ademtherapie kan je ook ondersteunen bij het ervaren van je eigen kracht en inzicht geven in wat je werkelijk wilt in je leven.

Voor je eigen comfort adviseer ik om makkelijk zittende kleding aan te doen of mee te nemen: een joggingbroek, t-shirt met lange mouwen en (schone) sokken.

Wil je graag weten of ademtherapie iets voor je kan betekenen of wil je graag meer informatie, neem dan vrijblijvend contact met me op.

Tarieven

Privéles van 60 min. € 45,--
Ademtherapie 60 min. € 45,--.
Zen Shiatsu 60 min. € 45,--.

Een privéles, Ademtherapie en Zen Shiatsu vindt plaats in mijn praktijk in het Hoornsemeer te Groningen.